چگونه کابل گودیاگ GT109 ENET و سایر کابل های DoIP ENET را با نرم افزار مهندسی مرسدس بنز DTS موناکو راه اندازی کنیم؟
باید کابل اترنت را به سوکت کامپیوتر و OBD را به ماشین وصل کنید.
مدیریت و مدیریت پروژه های DTS را انتخاب کنید
نام رابط: ENET
رابط سیستم اتوبوس: D-PDU API
D-PDU نسخه API: Berner and Mattner Systemtechnick GmbH GDPM_UNITY_FOR_DS_8_16_015
نوع ماژول: MVCI_ISO_13400_DOIP
نام ماژول فروشنده: —-
کابل: CABLE_COMT_F_E
– پیوندهای فیزیکی
IEE_802_3: اترنت 1
یک پیکربندی دیگر نیز کار می کند.
رابط سیستم اتوبوس: D-PDU API
D-PDU نسخه API: Softing AG EDIC_D_PDU_API_xx_xx_xxx (هر نسخه)
نوع ماژول: MVCI_ISO_13400_DOIP_Collection
نام ماژول فروشنده: —-
کابل: Ethernet_Cable
– پیوندهای فیزیکی
IEE_802_3: اترنت 1
فراموش نکنید که تغییرات را ذخیره کنید و ما آماده ادامه کار هستیم.
اکنون می توانید ماژول ها (هد یونیت، HU5 و غیره) را با کابل ENET فلش کنید.
کابل Enet یا Tactrix passthru برای DTS Monaco؟ کدام یک سریعتر است؟ و چه تفاوتی دارد؟
Enet از طریق اتصال DOiP (سیمها را مستقیماً از درگاه OBD به Multimedia جدا میکند) متصل میشود و سریعتر است. به خصوص چشمک زدن سریع. و فقط چند ECU (بستگی به ماشین دارد). همه چیزهای دیگر مانند کدنویسی می تواند توسط OpenPort یا هر آداپتور J2534 دیگری ساخته شود.
Autel MaxiSys دو ویژگی را در آوریل 2024 به روز می کند، از جمله Live Data Fusion و VIN/Odometer check.
Live Data Fusion
VIN / بررسی کیلومتر شمار
جدید Alientech Powergate 4 راه حلی نوآورانه برای بهبود عملکرد وسیله نقلیه شما یا کاهش مصرف سوخت مستقیماً از تلفن هوشمند شما از طریق برنامه Powergate برای Android، iOS و EMUI (Huawei) است. Powergate به شما امکان می دهد از طریق OBD بر روی یک وسیله نقلیه منفرد که از طیف گسترده ای از مدل های Powergate پشتیبانی می شود کار کنید و پروتکل های مشابه KESS3 را به اشتراک بگذارید.
از اتصال اینترنت برای Cloud و بلوتوث برای ارتباط با تلفن هوشمند خود استفاده کنید.
این فناوری پیشرفته ارتباط روان و ایمن بین دستگاه و وسیله نقلیه را همیشه تضمین می کند. با Powergate، تجربه یک حرفه ای واقعی در دسترس همه است.
در اینجا دستورالعمل نحوه استفاده از Powergate 4 و App آمده است.
فهرست:
1. برنامه Powergate را دانلود کنید
برنامه Powergate را از فروشگاه گوگل پلی اندروید یا اپ استور iOS دانلود کنید
2. ثبت نام Powergate App
اگر حساب کاربری ندارید، حساب کاربری خود را ایجاد کنید.
اطلاعات کاربر را وارد کنید
یک کد تایید به ایمیل شما ارسال می شود.
کد تایید را وارد کنید.
رمز ورود را تنظیم کنید
اطلاعات حساب را کامل کنید
اگر حساب Alitench دارید، با حساب موجود خود وارد شوید.
3. ID را بخوانید
برنامه Powergate را اجرا کنید
با Alientech ID وارد شوید
جعبه Powergate4 را با وسیله نقلیه از طریق سوکت OBD وصل کنید
برنامه Powergate را شروع کنید
و Powergate را با WiFi متصل کنید
نشانگر آبی روشن می شود به این معنی که اتصال بلوتوث برقرار است.
یک دستگاه با وسیله نقلیه ارتباط برقرار می کند، نشانگر زرد روشن می شود. دستگاه آماده استفاده است.
برند خودرو، نوع (بنزینی یا دیزلی)، مدل و موتور را برای ادامه
انتخاب کنید نوع ECU را انتخاب کنید
احتراق را روشن کنید، اتصالات را بررسی کنید و برای ادامه OK را فشار دهید.
ID با موفقیت خوانده شود.
احتراق را خاموش کنید.
4. ECU را بخوانید
خواندن ECU
احتراق را روشن کنید، اتصالات را بررسی کنید و برای ادامه خواندن ECU
،
OK را فشار دهید .
ارسال فایل به استاد
5. ECU را با Powergate بنویسید
منتظر بمانید استاد فایل را به حساب شما ارسال کند.
Write ECU را انتخاب کنید
احتراق را روشن کنید، اتصالات را بررسی کنید و برای ادامه OK را فشار دهید.
احتراق را خاموش کنید.
ECU نوشتن
صبر کنید تا تکمیل شود.
آموزش کد نویسی BMW E-sys: نحوه کدگذاری BMW F20/F30 TPMS به RPA یا RFA.
برای کدنویسی بدون TPMS موارد زیر را انجام دهید.
موتور ماشین را روشن کنید و بگذارید در تمام مدت کار کند
با کابل BMW ENET به ماشین خود وصل شوید
به تب Expert Mode در سمت چپ بروید و روی Coding کلیک کنید . READ را در کادر بالایی در صفحه کدنویسی و سپس Save را در هنگام بارگیری
فشار دهید . آن را چیزی مانند Car FA با TPMS نامید.
در رایانه شخصی خود به پوشه Esys Data بروید و پوشه FA را پیدا کنید و از آن فایل یک کپی بگیرید و نام یکی از آنها را بدون TPMS تغییر دهید . اکنون باید دو فایل داشته باشید.
به E-sys و تب Editors and Viewers برگردید و روی FA Editor کلیک کنید.
در کادر بالایی که روی آن نوشته شده است "نام فایل" روی دکمه با سه نقطه در سمت راست آن کادر متن کلیک کنید و فایلی را که نام آن را "بدون TPMS" تغییر نام دادید باز کنید.
روی پوشه FA که ظاهر می شود کلیک راست کنید و Calculate FP
More folders در سمت راست ظاهر می شود و اکنون می توانید FA را تغییر دهید.
همه پوشه ها را با کلیک بر روی علامت های + کوچک (نه هدر) باز کنید تا پوشه ای را ببینید که حاوی SALAPA Element است. روی پوشه کلیک کنید و کدهای سفارش شما در کادر پایین ظاهر می شود.
به معنای واقعی کلمه وارد کادر SALAPA در پایین شوید و 2VB (و کاما) را حذف کنید و چیز کوچکی را که شبیه یک در است با فلش چپ به رنگ زرد در سمت راست جعبه SALAPA فشار دهید. (اگر
مشکلی وجود داشته باشد، یک جعبه قرمز رنگ دور جعبه SALAPA وجود دارد.)
نماد ذخیره (Disk) را در نوار ابزار بالای Esys فشار دهید
ذخیره FA به ماشین کاملاً ضروری نیست (این بیت بعدی در VCM)
به تب Expert Mode بروید و بر روی VCM کلیک کنید (ممکن است کادری ظاهر شود که میگوید فایلی در ویرایشگر FA باز است یا خیر، فقط Yes را اینجا فشار دهید.)
حدود دو سوم پایینتر کادری را مشاهده خواهید کرد میگوید «سفارش خودرو» با برگههایی که عبارت File، Master و Backup را دارند.
در سمت راست کادری که در آن نام فایل آمده است: روی دکمه سه نقطه کلیک کنید و فایل خود را با علامت "بدون TPMS" باز کنید.
پوشه ها در کادر بالا ظاهر می شوند. مجدداً روی پوشه "FA" کلیک راست کرده و محاسبه FP
نمایه خودرو در کادر بعدی پر می شود.
به کادر سفارش خودرو برگردید و روی زبانه "Master" کلیک کنید.
اکنون میخواهید سفارش خودروی جدید را به خودرو برگردانید.
"Write FA FP" را فشار دهید که فقط یک ثانیه طول می کشد.
اگر FA را در ماشین بالا ذخیره نکردید، این جایی است که دوباره شروع میکنید.
اکنون باید ECU را با کد VO
در کادر Expert Mode به کدگذاری بروید.
اگر جعبه بالایی پر شده است (سفارش خودرو) مطمئن شوید که «بدون TPMS» شماست. اگر نه، فقط LOAD را فشار دهید و فایل را بارگذاری کنید.
وقتی فایل صحیح را بارگذاری کردید روی پوشه FA کلیک راست کرده و روی Activate FP کلیک کنید.
در سمت راست کادری به نام "SVT Actual" را خواهید دید
در آن کادر روی "Read SVT" کلیک کنید (..."این فایل را برای یک نسخه پشتیبان ذخیره کنید (دکمه ذخیره در همان کادر)
تمام ECU های شما در کادر Big SVT ظاهر می شوند
(شما ممکن است NBT نداشته باشید زیرا این ProNav است ممکن است HU داشته باشید. چیزی و KOMBI صفحه نمایش پنل سیاه است)
برای کد VO ECU به پایین اسکرول کنید تا ECU در لیستی که دادم. DSC NBT ICM KOMBI”
روی پوشه زرد اولین ECU (DSC) نه فایل CADF کلیک راست کرده و “Code” را فشار دهید.
این کار را برای ECU های دیگر تکرار کنید اگر همه چیز به خوبی پیش می رود، باید این و کلمات را ببینید: "Abarbeitung beendet" - پردازش تمام شده
خطاهایی در مورد خرابی DTC، خرابی ABS، خرابی RDC دریافت خواهید کرد و ساعت روی صفحه نمایش پانل سیاه نیاز به بازنشانی به زمان صحیح دارد.
اما همین، تمام شد! موتور را جدا کرده و روشن و خاموش کنید تا هشدارهای جعلی پاک شود.
در برخی از US/CAN F30 / F20 ممکن است لازم باشد فیوز شماره 132 موجود در جعبه فیوز عقب در صندوق عقب / صندوق عقب را جدا کنید.
به عنوان یک نکته جانبی، می توانید از نوشتن FA در ماشین صرفنظر کنید و کدگذاری VO را به تنهایی انجام دهید.
اما مزیت نوشتن آن این است که اگر فروشنده بهروزرسانی انجام دهد، خودرو بدون گزینهای که از FA حذف کردهاید کدگذاری میشود، بنابراین رمزگشایی tpms شما باقی میماند، در غیر این صورت از بین میرود زیرا فروشنده خودرو را با گزینهها کد میکند. در FA مشخص شده است.
ابزار شبیه سازی ECU OBDSTAR DC706 VW Audi Skoda Seat Porsche CONTINENTAL Simos 18.10 ECU را می خواند و می نویسد. در اینجا دستورالعمل خواندن VW Simos 18.10 ECU در حالت بوت است.
شما نیاز دارید: برنامه نویس
OBDSTAR DC706
MP001 با کابل های جامپر
Simos 18.10 ECU
به ECM بروید، جستجوی سریع Simos18.10
VW Continental Simos18.10 TC1791 را انتخاب کنید
ظاهر ECU را بررسی کنید، مطمئن شوید که با تصویر DC706 یکسان است.
نمودار اتصال بوت را بررسی کنید
پوسته ECU را جدا کنید، سیم ها را همانطور که در تصویر نشان داده شده است لحیم کنید، 1 پایه GND، 2 پایه C4-01 A1، C4-01 A2، C4-01 A3، C401-A4 را وصل کنید.
دسته را مطابق نمودار سیم کشی وصل کنید
اتصال را با DC706، MP001 و Simos 18.1 ECU تنظیم کنید
Start
Selct Boot mode و MP001 را فشار دهید
ECM را وصل کنید.
فلش INT را بخوانید و ذخیره کنید.
INT eeprom را بخوانید و ذخیره کنید
INT Flash را بنویسید
بارگذاری داده های خارجی
داده های فلش مورد نیاز برای نوشتن را بارگیری کنید.
نوشتن فلش با موفقیت
INT eeprom را بنویسید.
بارگذاری eeprom که باید بنویسید.
نوشتن INT eeprom با موفقیت
قطع اتصال را فشار دهید.
انجام شده.
راه اندازی SmartLink VCI (همراه با X431 PAD V / PAD VII / PRO5 ) به عنوان یک دستگاه برنامه نویسی J2534 با بسیاری از سازندگان کار می کند.
هنگام تعویض گیربکس Chevy اگر گیربکس شش سرعته یا 8 سرعته یا 10 سرعته باشد، یک ماژول در جعبه دنده تعبیه شده است که باید برنامه ریزی شود.
در اینجا نحوه برنامه ریزی انتقال Chevy را با استفاده از Launch J2534 و Techline Connect نشان خواهیم داد.
آماده سازی:
1.درایور نرم افزار Launch smartlink c را در cnlaunch.com یا اینجا دانلود کنید
2. هزینه اشتراک ACDelco.com را بپردازید. لپ تاپ خود را با Techline Connect ثبت کنید، اشتراک خود را به لپ تاپ خود اختصاص دهید
روش:
از ACDelco.com دیدن کنید.
اگر حساب کاربری ندارید، باید حساب کاربری ایجاد کنید.
وارد حساب کاربری شوید، تا آخر به پایین بروید، شرایط و ضوابط را بپذیرید.
در اینجا ما دو اسلات برنامه نویسی در دسترس داریم تا بتوانیم دو وسیله نقلیه دیگر را برنامه ریزی کنیم.
->> جزئیات بیشتر در مورد اشتراک Techline Connect را بررسی کنید
راه اندازی Techline Connect.
وسیله نقلیه را وصل کنید
هر بار که آن را باز میکنید، بهروزرسانیها را بررسی میکند.
همیشه با موفقیت بهروزرسانی نمیشود، بنابراین منتظر میمانیم و پیامی برای برخی بهروزرسانیها دریافت میکنیم.
پس از اتمام بهروزرسانی، ما به وسیله نقلیه متصل میشویم.
باید صفحه ای برای انتخاب دستگاه ارتباطی j2534 ما ظاهر شود. ما می خواهیم Launch J2534 را انتخاب کنیم .
خواهید دید که با رابط Launch J2534 متصل می شود
Replace and Reprogram را انتخاب کنید
بسیاری از این وسایل نقلیه اجازه نمیدهند که ماژولهای مستعمل برنامهریزی شوند، بنابراین اگر یک گیربکس مستعمل را در آن قرار دهید، احتمالاً در برنامهنویسی آن شکست خواهید خورد.
اما برخی از آنها این یکی را به خوبی پشت سر می گذارند.
این مدل 2021 است. به نوعی ضربه یا از دست دادن برخی از این وسایل نقلیه، ماژول کنترل موتور و ماژول کنترل گیربکس را در یک برنامه ریزی متوالی برنامه ریزی می کنند.
ماژول TCM را انتخاب کنید
اطمینان حاصل کنید که ECU جایگزین شده است.
دانلود کالیبراسیون از سرور
برنامه ریزی گیربکس برای اکثر این خودروها 3 تا 7 دقیقه زمان می برد.
ECU را تا تکمیل برنامه ریزی کنید.
سپس باید با یک صفحه تأیید کالیبراسیون ظاهر شود، حتی اگر 100٪ باشد، احتمالاً کمی پاکسازی فایل را انجام می دهد.
بنابراین در اینجا میرویم، برنامهنویسی TCM شماره VIN را داریم که نشان میدهد کامل بوده است.
کد خطا را پاک کنید و TCU جدید را تست کنید.
همچنین بخوانید:
چگونه راه اندازی SmartLink C را با Witech 2.0 راه اندازی کنیم؟
ابزار شبیه سازی ECU OBDSTAR DC706 Renault/Dacia EMS3132 reading/writing و IMMO خاموش را در ژانویه 2024 اضافه کرد ( به روز رسانی را بررسی کنید ).
ما نشان خواهیم داد که چگونه EMS3132 IMMO را با استفاده از DC706 خاموش کنیم.
به تابع ECM بروید
جستجوی سریع EMS3132
رنو زیمنس EMS3132 AM29F200BB را انتخاب کنید
ECU EMS3132 را با DC706 و P004 مطابق نمودار سیم کشی وصل کنید
Start را فشار دهید، Bench Mode را با P004 انتخاب کنید
عملکرد به اتصال شبکه نیاز دارد. فعال کردن اتصال شبکه
اتصال سرور
آداپتور P004 را روشن کنید.
Connect را فشار دهید و به ECU متصل شوید
EXT eeprom و EXT flash را جداگانه بخوانید و ذخیره کنید.
سپس EXT eeprom را بنویسید
بارگذاری eeprom ذخیره شد
eeprom را بنویسید
IMMO OFF را فشار دهید
انجام شده.
قطع اتصال را فشار دهید.
ECU را دوباره به خودرو نصب کنید و تست کنید.
http://blog.obdii365.com/2024/04/11/renault-ems3132-immo-off-with-obdstar-dc706/
شبیه سازی ECU چیست؟
شبیه سازی ECU خودرو (واحد کنترل موتور) به فرآیند کپی کردن داده ها از ECU خودرو به دیگری اشاره دارد. ECU یک جزء حیاتی در خودروهای مدرن است، زیرا عملکردهای مختلف موتور مانند تزریق سوخت، زمان جرقه زنی و سیستم های آلایندگی را کنترل می کند.
شبیه سازی ECU معمولاً به چند دلیل انجام می شود:
1. جایگزینی : اگر ECU اصلی خودرو از کار بیفتد یا خراب شود، ممکن است نیاز به تعویض داشته باشد. با این حال، به دلیل تدابیر امنیتی تعبیه شده در خودروهای مدرن، صرفاً تعویض یک ECU جدید ممکن است کارساز نباشد. شبیه سازی اجازه می دهد تا یک ECU جایگزین با داده های اصلی برنامه ریزی شود و از سازگاری با خودرو اطمینان حاصل شود.
2. تیونینگ عملکرد: برخی از علاقه مندان به خودرو از شبیه سازی ECU به عنوان بخشی از تنظیم عملکرد پس از فروش استفاده می کنند. با کپی کردن داده ها از ECU یک وسیله نقلیه با کارایی بالا و انتقال آن به یک وسیله نقلیه دیگر، آنها به طور بالقوه می توانند ویژگی های عملکرد آن را افزایش دهند.
3. بای پس امنیتی: در برخی موارد، شبیه سازی ECU می تواند برای اهداف نامشروع، مانند دور زدن سیستم های امنیتی در وسایل نقلیه سرقت شده، استفاده شود. مجرمان ممکن است ECU را از یک وسیله نقلیه مشابه شبیه سازی کنند تا سیستم های امنیتی را فریب دهند تا ECU جایگزین را قانونی تشخیص دهند.
شایان ذکر است که در حالی که شبیه سازی ECU می تواند یک عمل مشروع برای اهداف خاصی مانند جایگزینی یا تنظیم عملکرد باشد، می تواند برای فعالیت های غیرقانونی نیز مورد سوء استفاده قرار گیرد.
لطفاً توجه داشته باشید:
درک این نکته ضروری است که شبیه سازی ECU در بسیاری از کشورها از جمله ایالات متحده، کانادا و اتحادیه اروپا تابع مقررات سختگیرانه است. در حالی که شبیه سازی ECU در استرالیا مجاز است، مهم است که توجه داشته باشید که برای برخی از سازندگان خودرو، ممکن است گارانتی خودرو را باطل کند. علاوه بر این، اگر به درستی انجام نشود، شبیه سازی ECU می تواند منجر به مشکلات جدی در عملکرد موتور، انتشار گازهای گلخانه ای و ایمنی شود. بنابراین، بسیار توصیه می شود که از تلاش برای شبیه سازی ECU بدون دسترسی به ابزار، تجهیزات مناسب و کمک حرفه ای متخصص شبیه سازی ECU خودداری کنید.
در حالی که ممکن است یک ECU را صرفاً به این دلیل که نیاز به ارتقا دارد یا آسیب دیده است شبیه سازی کنید، شبیه سازی ECU مزایایی دارد. این شامل:
شبیه سازی ECU و خواندن/نوشتن ECU فرآیندهای مرتبط اما متمایز در حوزه الکترونیک خودرو هستند. در اینجا به تفکیک تفاوت های اصلی بین این دو اشاره شده است:
1. شبیه سازی ECU:
• شبیه سازی ECU شامل کپی کردن داده ها از یک ECU (واحد کنترل موتور) بر روی دیگری است که به طور موثر یک کپی مشابه ایجاد می کند.
• ECU شبیه سازی شده تمام داده های اصلی، از جمله فایل های کالیبراسیون، تنظیمات خاص خودرو، و اطلاعات امنیتی را حفظ می کند.
• شبیه سازی معمولاً برای اهدافی مانند جایگزینی یک ECU معیوب با یک واحد جدید یا استفاده شده در حالی که پیکربندی اصلی خودرو حفظ می شود، استفاده می شود.
• این فرآیند اغلب با استفاده از ابزارها و نرم افزارهای تخصصی که قادر به خواندن و نوشتن داده های ECU هستند انجام می شود.
2. ECU خواندن/نوشتن:
• خواندن ECU شامل استخراج داده ها از ECU، از جمله سیستم عامل، فایل های کالیبراسیون، و سایر پارامترها، معمولا به منظور تجزیه و تحلیل یا اصلاح است.
• نوشتن ECU شامل برنامه نویسی یا اصلاح داده های روی ECU است که امکان سفارشی سازی یا بهینه سازی عملکرد موتور، بازده سوخت یا سایر پارامترها را فراهم می کند.
• این فرآیندها معمولاً برای تنظیم عملکرد استفاده می شوند، جایی که برنامه ریزی ECU برای افزایش قدرت، گشتاور یا پاسخگویی موتور تنظیم می شود.
• خواندن/نوشتن ECU معمولاً به ابزارها و نرم افزارهای تخصصی نیاز دارد که بتواند با ECU ارتباط برقرار کرده و داده های آن را دستکاری کند.
به طور خلاصه، در حالی که هر دو شبیهسازی ECU و خواندن/نوشتن ECU شامل تعامل با دادههای ECU هستند، اما اهداف متفاوتی را دنبال میکنند. شبیه سازی در مورد ایجاد یک کپی از داده های ECU موجود برای اهداف جایگزینی است، در حالی که خواندن/نوشتن شامل استخراج و اصلاح داده های ECU برای سفارشی کردن عملکرد یا عملکرد آن است. هر دو فرآیند در الکترونیک خودرو برای نگهداری، تعمیر و تنظیم عملکرد ضروری هستند.
شناسایی نوع ECU (واحد کنترل موتور) در یک خودرو می تواند با استفاده از روش های مختلفی بسته به مدل، مدل و سال خودرو انجام شود. در اینجا چند راه متداول برای شناسایی نوع ECU آورده شده است:
1. اسناد خودرو: دفترچه راهنمای مالک یا اسناد خودرو اغلب حاوی اطلاعاتی در مورد نوع ECU نصب شده در خودرو است. به دنبال جزئیات خاصی مانند سازنده، شماره قطعه یا مدل ECU باشید.
2. برچسب یا علامت گذاری ECU: خود واحد فیزیکی ECU ممکن است دارای برچسب ها، علامت گذاری ها یا برچسب هایی باشد که اطلاعات مربوط به سازنده، شماره قطعه و سایر جزئیات شناسایی را ارائه می دهد. این برچسب ها معمولاً روی محفظه یا پوشش ECU قرار دارند.
3. اسکنر OBD: با استفاده از اسکنر OBD (On-Board Diagnostics) یا ابزار تشخیصی، می توانید به پورت OBD خودرو متصل شده و به اطلاعات مربوط به ECU دسترسی داشته باشید. برخی از ابزارهای تشخیصی پیشرفته می توانند اطلاعات دقیقی در مورد نوع ECU از جمله سازنده، شماره قطعه و پروتکل های پشتیبانی شده ارائه دهند.
4. منابع آنلاین: پایگاه داده ها و منابع آنلاینی وجود دارد که می توانید اطلاعات ECU را بر اساس مدل، مدل و VIN (شماره شناسایی خودرو) جستجو کنید. وبسایتهایی مانند وبسایتهای OEM، انجمنها و پایگاههای اطلاعاتی خودرو ممکن است اطلاعاتی درباره ECU خاص مورد استفاده در یک وسیله نقلیه خاص ارائه دهند.
5. مشاوره با مکانیک یا فروشنده: اگر نمیتوانید نوع ECU را با استفاده از روشهای بالا تشخیص دهید، مشورت با مکانیک یا فروشنده مجاز خودروی خود میتواند مفید باشد. آنها ممکن است به ابزارها یا منابع تخصصی برای شناسایی دقیق نوع ECU دسترسی داشته باشند.
هنگامی که نوع ECU را شناسایی کردید، می توانید از این اطلاعات برای اهداف مختلفی مانند عیب یابی، تعمیر و نگهداری یا تنظیم عملکرد استفاده کنید. مهم است که اطمینان حاصل شود که هر گونه اصلاح یا تعمیر مربوط به ECU توسط متخصصان واجد شرایط و با استفاده از ابزارها و روش های مناسب برای جلوگیری از آسیب رساندن به سیستم های الکترونیکی خودرو انجام می شود.
شروع کار با شبیه سازی ECU: ابزار ضروری برای مبتدیان.
شبیه سازی ECU خودرو معمولاً شامل چندین مرحله است و به تجهیزات و دانش تخصصی نیاز دارد. در اینجا یک طرح کلی از روند ارائه شده است:
1. شناسایی ECU اصلی و جایگزین: شماره ساخت، مدل، و شماره قطعه ECU اصلی و ECU جایگزین را تعیین کنید. اطمینان حاصل کنید که آنها از نظر سخت افزاری و نرم افزاری سازگار هستند.
2. دسترسی به داده های اصلی ECU: به داده های ECU اصلی که شامل سیستم عامل، فایل های کالیبراسیون و سایر پارامترها می شود، دسترسی پیدا کنید. این کار را می توان با استفاده از ابزارهای تشخیصی یا نرم افزارهای برنامه نویسی مخصوص مدل و مدل خودرو انجام داد.
3. استخراج داده ها از ECU اصلی: از ابزارها و نرم افزارهای مناسب برای استخراج داده ها از ECU اصلی استفاده کنید. این معمولا شامل اتصال به ECU از طریق پورت های تشخیصی یا دسترسی مستقیم به مدار است.
4. انتقال داده ها به ECU جایگزین: زمانی که داده ها از ECU اصلی استخراج شدند، باید به ECU جایگزین منتقل شوند. این کار را می توان با استفاده از ابزارهای برنامه نویسی یا نرم افزارهایی که امکان نوشتن اطلاعات در حافظه ECU را فراهم می کند، انجام داد.
5. ECU تعویض برنامه: پس از انتقال داده ها، ممکن است ECU جایگزین برای اطمینان از سازگاری با سایر سیستم های خودرو برنامه ریزی شود. این ممکن است شامل مراحل کالیبراسیون و پیکربندی اضافی باشد.
6. ECU کلون شده را آزمایش کنید: پس از شبیه سازی و برنامه ریزی ECU جایگزین، آزمایش آن برای اطمینان از عملکرد صحیح آن ضروری است. این ممکن است شامل انجام تست های تشخیصی و نظارت بر عملکرد خودرو باشد.
7. ECU کلون شده را نصب کنید: هنگامی که ECU شبیه سازی شده با موفقیت آزمایش شد، می توان آن را در خودرو نصب کرد. از نصب مناسب و اتصالات ایمن اطمینان حاصل کنید تا از بروز هرگونه مشکل در حین کار جلوگیری کنید.
ابزارها و دستگاههای مختلفی در دسترس هستند که میتوان از آنها برای شبیهسازی ECU خودرو استفاده کرد، اگرچه ابزارهای خاص مورد نیاز میتواند بسته به نوع و مدل وسیله نقلیه متفاوت باشد. در اینجا برخی از ابزارهای رایج برای شبیه سازی ECU آورده شده است:
اصل: Alientech KESS V3، Bitbox، Flex، PCMFlash، CG FC200، ترمینال I/O، Autotuner، OBDSTAR DC706، راه اندازی X431 ECU و برنامه نویس TCU، Xhorse Multi-Prog
کلون: KESS V2، KTAG، MPPS، Foxflash، KT200، KTMFlash، FGtech V54
ما برخی از ابزارهای محبوب ECU را در اختیار شما قرار می دهیم که معمولاً بر اساس دانش در صنعت خودرو استفاده می شود:
Kess3 یک ابزار همه کاره است که طیف وسیعی از گزینه های تنظیم را برای نرم افزار ارائه می دهد و آن را به یک انتخاب ایده آل برای حرفه ای ها و علاقه مندان تبدیل می کند.
Kess3 به دلیل رابط کاربر پسند، عملکرد قابل اعتماد و سازگاری با طیف گسترده ای از مدل ها و مارک های موتور شناخته شده است.
یکی از مزیت های اصلی Kess3 مجهز بودن به قوی ترین ریزپردازنده موجود در بازار است که هفت برابر قدرتمندتر از نسل قبلی است. این بدان معنی است که Kess3 می تواند دستورات شما را با اطمینان، سریعتر و کارآمدتر اجرا کند. این ابزار برای حالت بوت پورت obd و داده های ecu نیز استفاده می شود. یکی دیگر از مزایای Kess3 تشخیص خودکار و فوری خط ارتباطی مناسب است که به آن اجازه می دهد تنها با استفاده از کابل OBD سریعتر کار کند. این ویژگی Kess3 را برای کسانی که می خواهند موتور خود را بدون هیچ زحمتی تنظیم کنند، گزینه ای آسان و راحت می کند.
->> راهنمای کاربر ALIENTECH KESS V3
نکات مثبت Kess3:
معایب Kess3:
CG FC200 بیش از 3000 ECU BMW مانند KTAG + Kess، Kessy، Dimsport و غیره را شبیهسازی میکند.
با تمام سریهای BMW (از جمله Mini) کد ISN ECU کار میکند، برای برنامهنویسی از دست رفته کلیدها و نگهداری خطای ایموبلایزر ضروری است. به سرعت مشکل جمع آوری داده های BMW از دست رفته را حل کنید.
دسترسی CG FC200 به موتور و گیربکس، در حال حاضر عمدتا موتور. بدون نیاز به باز کردن پوسته، بدون پانچ، محافظت از قطعات اصلی وسیله نقلیه.
FC200 از ECU های تولید شده توسط Bosch، Siemens، Continental، Delphi، Marelli، Continental، TEMIC و سایر سازندگان پشتیبانی می کند، اما ECU بیشتری توسط بوش ارائه می شود.
CG FC200 می تواند کامپیوتر ME17 داخلی را بخواند، بستگی به مدل دارد، مانند ME17.8.8.
طرفداران:
معایب:
->> مزایا و معایب بررسی بی طرفانه CG FC200 را بررسی کنید
DC706 یک ابزار شبیه سازی ECM، TCM، و BCM مبتنی بر تبلت است که قادر به خواندن و نوشتن مناطق حافظه (eeprom، D-Flash، P-Flash) واحدهای کنترلی پشتیبانی شده و همچنین استخراج کد پین است. حالت OBD، بنچ و بوت (بیشتر نیمکت).
ابزاری که بیشتر به آن شباهت دارد، IO Terminal است. DC706 ابزار خوبی است به خصوص برای پول.
طرفداران:
معایب:
->>> بررسی بی طرفانه OBDSTAR DC706 را بررسی کنید
برنامه نویس XDMPG0GL Multi-Prog ECU یک ابزار همه کاره است که توسط Xhorse به دقت طراحی شده است تا به داده های حیاتی ذخیره شده در واحد کنترل موتور (ECU) و واحد کنترل انتقال (TCU) دسترسی داشته باشد و آن را اصلاح کند. از نقشه های موتور گرفته تا پارامترهای انتقال و تنظیمات ایموبلایزر، برنامه نویس ECU XDMPG0GL با کنترل و سفارشی سازی بی سابقه به کاربران قدرت می دهد.
->> راهنمای کاربر Xhorse Multi Prog
طرفداران:
معایب:
->>> CG FC200 در مقابل Xhorse Multi Prog را بررسی کنید
راه اندازی X431 ECU و برنامه نویس TCU :
آداپتور کامپیوتر و X-Prog3 :
برنامه نویس X431 ECU و آداپتور کامپیوتر X431 از عملکرد مشابهی پشتیبانی می کنند. تفاوت این است که PC Adapter باید با X-431 X-Prog3 کار کند و آنها با نرم افزارهای مختلف رایانه شخصی کار می کنند. با این تفاوت که بقیه شبیه هم هستند.
طرفداران:
معایب:
به طور خلاصه:
همه برنامه نویس های ECU فوق دارای دستورالعمل عملیات و نمودار سیم کشی در نرم افزار هستند.
فقط Kess3 و DC706 می توانند سه حالت OBD، Bench و Boot را انجام دهند. دیگران از حالت OBD پشتیبانی نمی کنند.
فقط OBDSTAR DC706 می تواند به تنهایی بدون رایانه کار کند، سایر ابزارهای ECU نیاز دارند.
Kess V3 از بیشترین پروتکل ها پشتیبانی می کند، اما گران ترین پروتکل است و باید پروتکل مربوطه را خریداری کند.
انتخاب FC200 و Multi-Prog مقرون به صرفه تر است. نرم افزار Multi Prog به طور مکرر و سریع به روز می شود.
برای مبتدیان با توانایی عملی ضعیف، حالت obd2 و bench برای استفاده مناسب است و برای مشتریان با توانایی عملی قوی، آنها می توانند همه حالت ها را انجام دهند.
یک ابزار نمی تواند همه کارها را انجام دهد. ابزارهای مختلف شبیه سازی ECU ممکن است سطوح مختلفی از سازگاری با خودروهای خاص، مدل ها و انواع ECU داشته باشند. در مواردی که ECU خودرو به طور کامل توسط یک ابزار پشتیبانی نمی شود، ممکن است برای انجام موفقیت آمیز شبیه سازی به ابزارهای مختلف با سازگاری بهتر نیاز باشد.
انجمن ها و انجمن های آنلاین زیادی وجود دارند که به شبیه سازی ECU اختصاص داده شده اند. این یک راه عالی برای پیوستن به برخی از جوامع برای یادگیری از دیگران، دریافت مشاوره و به روز ماندن در مورد آخرین تحولات در این زمینه است.
همچنین توصیه میشود پلتفرمهای اجتماعی رسمی یا فروشنده خود را مانند وبسایت، وبلاگهای رسمی، یوتیوب، فیسبوک، Tiktok و غیره دنبال کنید. آنها کتابچه راهنمای کاربر (آموزش)، بازخورد مشتری و اطلاعات بهروزرسانی و غیره را در آنجا راهاندازی میکنند.
http://blog.obdii365.com/2024/04/09/a-beginners-guide-to-ecu-cloning-and-essential-tools/
نحوه انجام: نرم افزار و درایور اسکنر تشخیصی VNCI Suzuki 6516SZ (SDT-II) را روی سیستم ویندوز 10 نصب کنید.
نسخه نرم افزار: 2.29.0.4
Bosch VCI Driver Installer را نصب کنید
راه اندازی نرم افزار SDT-II را نصب کنید
از شما می خواهد که USB را پیکربندی کند
مراحل زیر را برای پیکربندی USB دنبال کنید.
رابط VNCI 6516SZ سوزوکی را از طریق USB به لپ تاپ متصل کنید
به Device Manager->Network adapters->Update driver بروید
جستجوی رایانه من برای درایور را انتخاب
کنید اجازه دهید از لیست درایورهای موجود در رایانه خود انتخاب کنم
انتخاب کنید درایور Bosch VCI
Windows با موفقیت درایور را به روز کرد.
برای پیکربندی USB، Configure را فشار دهید
اگر نرم افزار خطا می دهد عدم تشخیص وجود VCI در پورت USB، روی OK کلیک نکنید، فقط کامپیوتر را مجددا راه اندازی کنید.
پس از راه اندازی مجدد کامپیوتر، به مدیریت دستگاه بروید، USB را وصل نکنید.
نصب مجدد راه اندازی نرم افزار SDT-II
پذیرش موافقت نامه مجوز
نصب Setup
پایان نصب نصب
نصب درایور VNCI MDI 1.90
نصب درایور VNCI تکمیل شد
اسکنر VNCI سوزوکی را با لپ تاپ از طریق USB دوباره وصل کنید
بررسی کنید VCI در Device Manager متصل است
VCNI Device Manager را اجرا کنید، نرم افزار سرویس دهنده VNCI و سیستم عامل را به آخرین نسخه به روز کنید
نرم افزار VCI Manager (6515-Suzuki) را روی دسکتاپ اجرا کنید
Connect VCI
می توانید ببینید VCI متصل است
نرم افزار سوزوکی SDT-II را روی دسکتاپ اجرا کنید
نرم افزار آماده استفاده است.
https://www.obdii365.com/service/install-vnci-suzuki-6516sz-diagnostic-software.html
آموزش: نحوه اضافه کردن Nissan Sentra/New Sylphy (B18) 2021 با استفاده از تبلت های xtool ( x100 pad3 ، x100 pad elite، x100 max ، A80، h6 pro و غیره) و پین کد بای پس آداپتور دروازه نیسان 16+ 32 .
توجه: فقط از افزودن کلید به کد پین بای پس B18 پشتیبانی می کند. همه کلیدهای از دست رفته نیاز به پین از شخص ثالث دارد.
مراحل اصلی:
روش:
اتصال OBD کابل تست اصلی را به انتهای مادگی کابل دروازه متصل کنید.
انتهای دیگر کابل تست اصلی با تبلت Xtool متصل می شود. انتهای دروازه OBD مرد به ماشین متصل می شود.
به نرم افزار نیسان->کلیدهای برنامه-> انتخاب بر اساس مدل->چین-> سیلفی جدید (B18) بروید
*این دستگاه روی Nissan Sentra/New Sylphy B18 جهانی کار میکند، اگرچه از طریق منطقه چین وارد میشود.
اگر شماره نسخه HFM را ببینید به این معنی است که تبلت با سیستم ایموبلایزر خودرو با موفقیت ارتباط برقرار می کند.
تطبیق کلید (Bypass) -> خواندن IMMO Data
Require اتصال به شبکه را انتخاب کنید. کلید افزودن باید سوئیچ احتراق را با استفاده از کلید اصلی روشن کند.
کل فرآیند حدود 20 دقیقه طول می کشد.
مطمئن شوید که همه کانکتورها به طور ایمن وصل شده اند، به خصوص دو خط در جعبه فیوز.
از داده های پیکربندی HFM نسخه پشتیبان تهیه و ذخیره کنید
اگر فرآیند را تمام کنید اما کلید هوشمند عملکرد هوشمند یا کنترل از راه دور ندارد (برای کلید هوشمند 4 دکمه)، باید داده های پیکربندی را که قبلا خوانده شده در ماژول هوشمند بنویسید.
خواندن پیکربندی سیستم 1
داده های IMMO را با موفقیت بخوانید. از این داده ها می توان برای برنامه ریزی کد پین دور زدن کلید استفاده کرد.
دکمه Start/Stop را فشار داده و نگه دارید تا سوئیچ استارت را خاموش کنید.
اشتعال را روشن کنید. اگر از کلیدهای 4 دکمه ای استفاده می کنید، باید کلید را نزدیک دکمه start/stop قرار دهید.
خواندن پیکربندی سیستم 2
اطلاعات immo را با موفقیت بخوانید
پیکربندی ماژول هوشمند Read & Write را انتخاب کنید نوشتن پیکربندی ماژول HFM را
انتخاب کنید
ممکن است پس از خواندن اطلاعات ایموبلایزر، کنترل از راه دور کلید اصلی از کار بیفتد. ما باید پیکربندی جعبه هوشمند را بنویسیم، سپس کنترل از راه دور بعد از نوشتن کار می کند.
آپلود اطلاعات cofig HFM که
پیکربندی Write ذخیره شده است
به انتخاب خودرو Xtool X100 PAD3 بروید . انتخاب جدید Sylphy B18
انتخاب تطبیق کلید (Bypass)
این عملکرد ابتدا نیاز به پشتیبان گیری از داده های immo دارد
این فرآیند همه کلیدها را حذف می کند، بنابراین کلید اصلی را دوباره برنامه ریزی کنید.
هر بار فقط می توانید 2 کلید جدید را برنامه ریزی کنید.
اطلاعات آپلود immo پشتیبانگیری شده است
کلید 1 را بخوانید خوب.
در حالی که کلید را می خوانید، کلید دیگری را روی دکمه استارت/ایست در کنسول مرکزی قرار دهید و تمام کلیدهای دیگر را از ماشین خارج کنید
.
کلید 1 را انتخاب کنید، کلید Match را فشار دهید و کلید را نزدیک سوئیچ استارت قرار دهید.
کلید با موفقیت مطابقت دارد.
کلید 2 را انتخاب کنید، کلید Match را فشار دهید و کلید را نزدیک سوئیچ استارت قرار دهید.
کلید دوم با موفقیت مطابقت دارد